خانه / احكام و مسائل شرعي / چند سوال در رابطه با نماز
soal-share

چند سوال در رابطه با نماز

سلام استاد، روزتون بخیر
جسارتا من ۴ تا سوال در مورد نماز داشتم داشتم، امکانش هست پاسخ بدید؟!

۱. معمولا چه مدت بعد از اذان رو نماز اول وقت محسوب میکنند؟!

۲. در قنوت نماز های یومیه میشه به صورت فارسی دعا کرد و خواسته هامون از خدا بخوایم؟

۳. اینکه حمد و سوره نماز های صبح و مغرب و عشا باید بلند خوانده بشه، اگر واقعا زیر لب خوانده بشه نماز ایراد پیدا میکنه؟! چون تو همه ی شرایط نمیشه بلند خوند.

۴ من مفهوم سلام رو در نماز متوجه نمیشم.

*******************************************************

باسلام و تشکر از ارتباط شما

1. قاعدتا بلافاصله بعد از شنیدن اذان وقت نماز اول وقت است و البته در مواقعی که  مراجع احتیاط می کنند که حداقل چندسه دقیقه ای صبر کرد تا اطمینان از دخول وقت نماز حاصل شود ، آن زمان اول وقت محسوب میشود.
2. به فتوای اكثر فقها خواندن دعا، به زبان فارسى و غیر فارسى در قنوت چه در نماز واجب و چه در نماز مستحبی مانند نماز وتر جائز است،[۱] البته برخى از مراجع آن را خلاف احتیاط مى دانند و احتیاط را در خواندن به عربی می‌دانند. آیت الله مکارم شیرازی جایز ندانسته[۲] و آیت الله فاضل لنکرانی(ره) خلاف احتياط وجوبى می دانند.[۳] البته در مسئله احتیاطی میتوان به مراجع دیگر عدول کرد که جایز می دانند.
خواندن به زبان فارسی از این جهت كه انسان به معنا و مفهوم آن بیشتر آگاه می¬شود، بهتر است. اما خواندن آن به زبان عربی از این جهت كه الفاظ عربی، مفهوم دعاها را بهتر میرسانند و نیز از این جهت كه همان كلمات معصومین(ع) است، بهتر است و ثواب آن نیز بیشتر است.
بهترین صورت آن است كه انسان دعاها را به همراه فهم معنای آن و آگاهی از ترجمه آن به صورت عربی بخواند كه مطمئناً هم ثواب بیشتری دارد و هم تاثیر عمیق¬تری بر جای میگذارد.

3. نمازی که در آن وظیفه بلند خواندن می باشد ، طبق فتوای تمام مراجع اگر عمدا آرام بخواند نماز باطل است.

4.به طور معمول در آخر نماز، نمازگزار سه سلام می‌دهد، سلام اول مورد خطابش روشن است كه رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ می‌باشد اگر چه در بعضی از روایات اهل‌بیت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ هم ذكر شده‌اند كه باید به آنها سلام كرد.[4] امّا جمله دوم عبارت است: السلام علینا و علی عباد الله الصالحین، در این جمله نمازگزار به وسیله كلمه علینا هم به خود و هم به دیگر نمازگزاران سلام می‌كند و با كلمه «عباد الله الصالحین» به همه بندگان شایستة خدا سلام می‌كند.
جملة سوم: «السّلام علیكم و رحمة الله بركاته». در این جمله مخاطب مبهم است امّا در روایات مصادیقی از این مخاطب را بیان فرموده‌اند از جمله گفته شده: این سلام‌ها خطاب به ملائكه موكل انسان هستند. در بعضی از روایات گفته شده كه این سلام خطاب به تمام ملائكه و فرشتگان است و در بعضی آمده كه این سلام‌ها به انبیاء الهی است.[5] و شاید هم بتوان گفت: بعد از آن كه نمازگزار در سلام اول به خصوص رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلّم ـ (و اهل‌بیت) سلام كرد و در سلام دوم به تمام نمازگزاران و تمام بندگان شایسته اعم از انبیاء و مؤمنین انسی و جنّی و ملائكه سلام كرد در سلام سوم به صورت جمعی به همه آنها سلام می‌دهد و همه را مورد مخاطب خود قرار می‌دهد.
نکته تکمیلی:صالحین چه كسانی هستند؟ قرآن گروه‌های مختلفی را جزء صالحین قرار داده از جمله:
1. انبیاء: خداوند انبیاء را جزء صالحین دانسته و فرموده: «و زكریا و یحیی و عیسی و الیاس كل من الصالحین؛[6] زكریا و یحیی و عیسی و الیاس جز صالحان هستند.» و در آیات دیگر نسبت به انبیاء دیگر آنها را جز صالحین شمرده است.
. مؤمنین: خداوند كسانی را كه به خدا و روز قیامت ایمان دارند و امر به معروف و نهی از منكر می‌كنند و در كارهای خیر سرعت می‌گیرند جزء صالحان می‌داند، «یؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیوْمِ الآخِرِ وَ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ یسارِعُونَ فِی الْخَیراتِ وَ أُولئِكَ مِنَ الصَّالِحِینَ»[7] «وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِی الصَّالِحِینَ»[8] و كسانی كه ایمان آورده و كارهای شایسته انجام دادند آنها را در زمرة صالحان وارد خواهیم كرد»
3. جنیان مؤمن: از آنجا كه جنیان دو گروهند، گروهی كه ایمان دارند و گروهی كه ایمان ندارند لذا بعضی از جنیان صالح و بعضی غیر صالحند. «وَ أَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذلِكَ»[9] «و این‌كه در میان ما افرادی صالح و افرادی غیر صالحند».
پس بنابراین كلمه «عباد الله الصالحین» شامل تمام بندگان شایسته خدا می‌شود چون این كلمه، به صورت جمع آمده كه «ال» هم روی آن آمده كه دلالت بر جمیع می‌كند، یعنی هر كس كه صالح باشد چه انبیاء باشند و چه مؤمنین انسی و چه مؤمنین جنی، نمازگزار بر همه آنها سلام می‌دهد.

پی نوشتها:
[۱]. عروة الوثقى، فصل فى القنوت؛ آیت اللّه بهجت، مسئله ۹۲۲؛ آیت اللّه خامنه‌¬اى، اجوبة الاستفتائات، ج ۱، ص ۴۹۷. توضیح المسائل مراجع ج۱، مسئله ۱۱۳۵.
[۲]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکار شیرازی بخش استفتائات.
[۳]. آیت اللّه فاضل، جامع المسائل، ج ۱، ص ۱۰۳.

[4] . من لایحضره، قم، منشورات جامعه مدرسین، چاپ دوم، ج 1، ص 319.
[5] . مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1403، ج 82، ص 306.

[6] . انعام/ 85.
[7] . آل‌عمران/ 114.
[8] . عنكبوت/ 9.
[9] . جن/ 11.

حتما ببینید

n00026373-b

تفاوت مالیات با خمس و زکات

سوال: باتوجه به اینکه من کارمند دولت جمهوری اسلامی هستم و ماهیانه دولت از فیش …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*